Tur til Malmö og se på Drag Racing 15.06.2011


Idag sku vi over til Malmö og se på Drag Racing. De har en fast 1/8 mile bane, det er 201 meter med professionel start, tidtagning 400 meter at stoppe på osv. De smører banen med lim hele tiden for at få mest mulig greb. Ja du hørte rigtig, de smører lim på banen. Det har aldrig været så nemt at vælte bagover. :-)

Hver onsdag er der fri träning hvor gade drenge og professionelle kommer for at køre og træne på kunsten at hurtigst mulig køre 201 meter. Alt fra gade motorcykler og biler til profesionelle drag racers med 400 hk på to hjul og over 1400 hk på fire hjul. Puha. Det bliver fedt.

Vi sku mødes på tanken i Kastrup før afgang til Malmö. Jeg kører ind og ser hvem der er med idag. Jeg kan se Mogens på den sorte Bonneville -05, Søren på den blå CBX550 -84, Tom på den røde Legend -00, Poul på den grønne Trophy 1200 -95, og mig selv på den sort/gule Speed Triple -01. Peter på sølv America missede os med få sekunder men fangede os igen i Malmö.

Vi møder også en anden gruppe der skal samme sted. Nogle hyggelige gutter på 3 stykken Yamaha FJ 1200, FZS 600, Suzuki SV650, og en BMW R1100RS. De var meget hyggelige at snakke med og vi fulgtes et stykke på vejen. Måske ser vi dem igen en anden gang.

I Malmö kørte vi til den nordre havn og ud til oljehavnen hvor vi fandt MECA Raceway, 201 meter drag race bane med lim lagt på hele banen og der hastighedsbegrænsningen lyder på 410 km/h. Se www.srif.se for mere info. Det koster kun 30 kr per mand at komme ind. Vi stillede motorcyklerne og tog rundt og kikkede på de forskellige køretøj der blev klargjort til dagens træningsløb.

Omkring kl 19 var banen blevet klar til dagens kørsel og de første delatgere blev sluppet løs. De mest seriøse motorcykler idag var 5-6 stykken Hayabusa der var blevet sænket, med voldsom forlænget bagsvinger (30-40 cm ekstra), turbo med rør lige tykke som underrame, og op til 400 hk. Gutten sagde at det sværeste var at ikke vælte bagover i de tre første gear. Med støttehjul!

Vi så også nogle junjorer. Bl.a. en gut på 12 på en 125 cc Honda og en gut på 14 år på en 600 cc japaner med støttehjul. Cool. Her kan drenge i alle aldre være politisk ukorrekte, støje og fyre bensin af.

De firhjulede var meget forskellige. Der var virkelig hårede amatørbiler som den orange-blå med monster-V8 på 400 kr plus NOS system der giver yderligere 300 hk til 700 hk i alt. Det var alligevel ikke den sejeste.

Den orange var specialbygged med over 1000 hk, og den hvide Pro Stock bilen med Lahega og Oakley reklamer var rigtig seriøse. De er Europamestere 2010, deres bil har 1400 hk og de fyrede af halv meter brede slicks dæk til træning. Når de fyrer af bilen så ryster jorden. Se her malmgrenracing.com for mer info om teamet.

Der var hastighedsbegrænsning på 410 km/h...

Mellem omgangene så smørede de mere lim på banen og prøvede få et jævnt lag. Før der sku køres så værmde de flese team sine dæk i en speciel rende med vand gennem at lave en burn-out. Varme halv meter brede slicks dæk, lim på banen, masser af hk, så sku man bare kunne finde ud af at skifte gear, ikke krashe i rækket så ku man få en tid under 6 sekunder. Der var nogle få biler der klarede det, og nogle motorcykler. Det er gutter med hår på brystet.

Når jeg stod dernede for at tage nogle billeder og de lavede burnout så sku man presse fingrene ind i ørene hvis de ikke sku smadres. Derefter kom røgen. Mætted med brændt gummi, lim, nitrometan, og bensin. Det sved i øjnene så jeg tudende måtte trække mig tilbage for at få vejret og give øjnene pause fra en meget effektiv tåregas.

Det var en super dag. Fedt at sidde og snakke med gutterne, spise pølse eller burger, nyde motorstøj og røg af brændt gummi og kemikalier, og ikke tænke på økologi og CO2 værdier. Fedt at være fri en dag, og hygge med gutterne.

Lidt over kl 21 tog vi tilbage hjemad og standsede på tanken nærmest broen for lidt kaffe og snakke om dagen.


Tak for idag, og vi ses næste gang.
Kristoffer