Roskilde Fjord raid 24.7.2008.


Vejret var godt, og der var langt til næste tur så vi lade ind en ekstra tur her i juli. Det blev til en raid rundt om Roskilde Fjord. Den er altid skøn. Sommer og ferie priode, men der var nok flere der hade lyst til en ekstra tur gættede vi.

Det var en skøn dag. Solen stegede og det var fristende at køre i lidt tyndere tøj. Jeg kører ikke uden bestyttere, men selve jakken udenpå blev kun til en tynd vindjakke der ku pakkes ned i tanktasken. Jeg tog ud i god tid til mødestedet på tanken i Ballerup. Men, jeg ver ikke den første alligevel.

Der var allerede Jørgen på den sorte Rocket III -06, Bjarne og Marianne på den flotte grønne Thunderbird -99, Mogens på sin grønne Tiger 100ss -65, Preben på en sølv/blå Bonneville -69, og Klaus på en rød/hvid Bonneville -70.

Så kom der Søren på den blå CB550 -77, Peter på sin røde America -05, John på en grøn Speed Triple -98, mig selv på en sort/gul Speed Triple -01, og Martin på sin sorte America -03. Martin hade ugen før fået skiftet fjedre og olje i sin forgaffel og nye støddæmpere bag fra Progressive Suspension i USA. (De laver kun til cruisers som Bonneville og Rocket. Til Sportcyklerne kan jeg rekomendere Hyperpro, Wilbers eller Öhlins.) Jeg kendte progressive fjedre og effekten af ny olje i gaffeln så jeg hade lovet Martin at hans America blev som en helt ny cykel. Nu hade han haft muligheden at prøve dem af i en uge og hans melding var klar: det er som nat og dag! Den sluger alle bump og huller dejligt blødt, for at derefter blive lækker fast når den presses lidt i svingene. Det var vi glade for at høre at pengene var godt givet ud.

Triumph fabrikken rekomenderer at man skifter oljen i forgaffeln hvert 4'e år og bremsevæsken hvert 2'et år. Hånden på hjertet allesammen, når fik i skiftet forgaffeloljen sidst? Prøv det, det gør en verden til forskel. Racing gaffelolje koster cirka 150 kr og arbejdet tager cirka 2 timer. Ikke slemt overhoved. Nok om det. Det var i hvert fald skønt at se Martins smil over hele ansigtet.

Hvem var der ellers? Der var Poul på en lilla/hvid Virago 750 -94, Jan på en blå TT600 -02, Carsten på en rød Yamaha XJ900 -83. Det var faktisk den MC der var brugt i James Bond filmen "Never Say Never Again" fra 1983 med Sean Connery hvor han kører på en sort MC. Nogle nærbilleder og close-ups er lavet med en XJ900 fordi den er større, men alle stunts er lavet med en XJ650 Turbo fordi den er lettere. XJ650 i filmen har lidt extra overtøj monteret til at "skjule" alt teknisk hurlumhej fra "Q". En skøn film værd at se en gang mere.

Efter en del hyggesnak så startede vi dagens tur klokken halv syv.

Vi tog til Vørløse og så ud på de små veje og det skønne landskab forbi Ganløse, Slagslunde og Jørlunde før vi nærmede os Frederikssund.

I Frederikssund tog vi en lille pause lige ved broen. Ikke en spisepause, kun til at strække på benen og aflaste bagenden.

Efter pausen så tog vi videre på turen.

Efter broen drejede vi sydpå og forbi Golfklubben, og ind til vestre på en skøn Margueritavej. Forbi Gerlev og videre sydpå forbi Skulderlev, Østby og Sønderby. Ved Sønderby drejede vi vestpå og forbi den skønne sving ved Selsø hvor man har den flotte udsigt over landskabet vest for Roskilde Fjord. Gennem Skibby og lidt sydpå hovedvejen, hvor vi igen drejede af til venstre ind på Margueritavejen til Gershøj, og videre sydpå til Sæby. Her hade vi en flot udsigt til selve fjorden i det skønne gule aftenlys.

Vel i Roskilde tog vi ned på lystbådhavnen som vi plejer. Men, men. De seneste rigtog varme dage hade lokket halve Roskilde ned på havnen samtidlig som der var amerikanertræf samme sted. Så her ku vi nok stå i timer ved pølsekiosken før der var udsigt til mad.

Det ku vi ikke vente på. Derfor blev det veslutte at tage lidt tilbage og til højre i den første rondel hvor der var en grill med pizza, burgere, shawarma, is og så videre. Her var ikke så mange mensker og vi ku komme til lidt hurtigere. Flere af os var sultne, og det var dagens aftensmad. Men i denne varme ku man også overveje en is. Eller hvorfor ikke bægge dele.

I hvert tilfælde fik vi en tiltrængt hvile og spisepause, og selvfølgelig med masser af dækspark, hyggesnak og røverhistorier. Efter et stykke tid var det dags til den sidste del af dagens tur. Et par af deltagerne sagde farvel da hjemmet og turens målgang ikke passede helt sammen. Men vi andre tog afsted på de sidste skønne veje.

Vi tog nordpå fra Roskilde og kom forbi Ågerup og Herringløse, og videre på nogle fine og nørklede småveje tilbage til Ballerup og shell-tanken.

Til slut drejede vi ind til dagens målgang på shell-tanken. Dagens dejlige lys begyndet at langsom aftage samtidlig som vi parkerede. Der var selvfølgelig tid til at hente en kop kaffe og hvad man ellers hade lyst til. Vi smilede og nød dagens tur og der var godt med tid at myde dagens afslutning og snakke om dagens begivenheder.

Vi hade kørt cirka 110 km og ankommet til turens slut ved 9-tiden. Klokken 22 så var det dags at køre hjemad igen. Tak til alle for en dejlig tur og masser af hygge. Vi ses næste gang.

Kristoffer