Stubbekøbing MC-museum 8.6.2008.

Så var det tid til den årlige tur til Stubbekøbing MC-museum. Det er en heldags tur. De der kom nordfra kunne mødes på Statoil tanken ved City 2 i Tåstrup kl. 9, og de der kom sydfra kunne møde ved Vallø Camping i Køge kl. 10.

Dagens deltagere var Mogens "Stifinder" på sin grønne Tiger 100 ss -65, Søren på den lyseblå CBX550 -84, Jan på den blå TT600 -02, Fatma på den lyserøde GS500E, Peter på den rød/sølv America -05, Jørgen på den sorte Rocket III -06, John på den grønne Speed Triple -98, Steen på den røde Bonneville -68, Bjørn på den orange Thunderbird Sport -02, og Kristoffer på den sort/gule Speed Triple -01.

I Køge checkede vi planen for turen ned til Stubbekøbing og aftalte hvike veje vi skulle vælge på vej sydpå. Der skulle mange skønne omveje ind i planen.

Efter denne lille pawaw så tog vi af sted sydpå. Udenfor Køge drejede vi af til venstre til Strøby Egede og en tur langs stranden. Her vinkede Jørgen farvel på sin Rocket III, han skulle slå græs i sommerhuset. Vi andre fortsatte ad småveje til Store Heddinge v ed Stevns Klint og videre mod Rødvig ved kysten.

Vi lavede en lille pause i Rødvig. Tid til at strække på benene og få sig en is i solen.

Efter en god pause, så kørte vi ud af Rødvig og lagde havet bag os, da vi opsøgte nye småveje ude i markerne.

Turen tog os forbi Vemmetofte Kloster, Faxe Ladeplads, Præstø og videre sydpå til Kalvehave og broen over til Møn. Her nølede jeg ved et tilfælde da jeg tog billeder og tabte gruppen. Heldigvis var der ikke langt til færgen, og her fangede jeg gruppen igen.

Da vi er kommet over med færgen til Stubbekøbing, så var der ikke så langt til selve motorcykelmuseet. Og det var ret heldigt. Mange var trætte efter den lange tur i et stræk fra Rødvig, men hvad værre var, så var mange rimeligt sultne, da det var blevet langt over frokosttid.

De fleste valgte at spise frokost på grillen lige ved siden af, før de tog på selve museet. Så kunne man bedre gå rundt inde i museet og nyde de mange flotte motorcykler.

Da vi hade set alle motorcykler så slappede vi af på trappen foran museet. Her snakkede vi om hvilken vej vi skulle vælge tilbage nordpå. Det var en skøn solskinsdag og folk var både mætte og udhvilede, så vi besluttede at tage en anden omvej tilbage nordpå.

Peter kendte en masse småveje mellem Vordingborg og Køge så han måtte lede gruppen. Vi tog over Farø-broen og drejede af motorvejen ved Nyråd, og her startede mange små veje. Vi fulgte Peter så godt vi kunne og jeg må sige, at efter et stykke tid så havde jeg ikke en ”susning” hvor på Sjælland vi var. En gang imellem krydsede vi motorvejen, men ellers var vi godt gemt mellem skove og marker.

Men... jeg fik Peter til at forklare bagefter: Fra motorvejen ved Vordingborg ind på småveje over Ørslev til Ugledige. så gennem Præstø og op langs Præstø fjord et stykke vej, hvor vi drejede til venste ind over landet lige efter Sjolte strandhuse. Kort efter var det jeg næsten havde fået en "steg" på forgaflen. Videre mod Dysted og Toksværd.

Pludselig drejede Peter af vejen midt i en lille skov, og vupti så var der en skøn rasteplads med gammelt hus (Villa Galina), restaurant, iskiosk og dejlig sø udsigt. Her skulle vi selvfølgelig tage en pause og spise en is igen. I dag kunne man ikke spise for mange is. Der kom selvfølgelig nogle tilskuere og kikkede på vores cykler imens.

Så tog vi videre, og Peter var den der viste vej. Jeg havde ikke en ”susning” om hvorhen vi var. Jeg nød bare turen bag i feltet, gennem det skønne landskab med små skove og bondemarker.

Peters bemærkninger: Efter pausen så til Gisselfeldt... og Bregentved og Dalby... hvor vi sagde farvel til Fatma. Så til Tågerup og til Turebyholm. Det var der vi måtte over den bro der var under reparation. Der var kun en midlertidig træbro til gående, men vi sku også lige over. Meget spændende foretagende. Så var det Enderslev, Vedskølle, og endelig Køge til dejlig mad.

Da vi kom tilbage til Køge så var klokken over 18 og det var snart spisetid. Dem der hade travlt vinkede farvel og tog hjemad, mens vi andre kørte til den italienske "Restaurant Elverhøj". Vi hade prøvet den før og vidste at her kunne man spise rigtig godt uden at blive helt ruineret.

Efter noget godt at spise så var klokken omkring 21 og så tog vi af sted hjemad.

Tak for en dejlig tur. Vi ses næste gang.

Kristoffer

Forneden kort over turen sydpå.
(Har ikke tegnet ind turen hjemad, da jeg var rimeligt lost.)