6-timers Endurance løb:
28.7.2016 på Karlskoga Motorstadium, Gelleråsen.



Så var det snart dags for det næste løb i den svenske endurance cup, denne gang på Karlskoga Motorstadium. Karlskoga ligger på højde med Stockholm og der var langt at køre, så det var ikke sikkert at vi gad køre så langt. Det tager cirka 7 timer fra Malmö, plus lidt pauser.

Men mig og Mikael hade en god feeling efter løbet på Knutstorp så vi blev enige at det kunne være sjovt. Men vi sku nok bruge en tredje kører hvis det ikke sku blive alt for hårdt. Jeg kontaktede Jonas Björklund som hade kørt med os i Anderstorp og han ville gerne være med. Ok, så har vi en plan. Da er det tid til at bestille nye slicksdæk, og et nyt regndæk bag. Når de kommer så monterer jeg dem selv i Johns værksted. (Tak John for lån at værksted.)

Løbet sku afvikles på torsdag 28.7, og det ville tage det meste af dagen at køre derop. Jeg hade monteret nye slicksdæk og regndæk på ekstra fælge, og pakket dem i traileren sammen med værktøj, læderdragte, hjelme, handsker, støvler, bord, stoler, mad, drikke, og alt muligt andet grej der sku behøves til løbet. Jeg hade skiftet olje og filter på motorcyklen og lastet den i traileren. Så hade jeg fyldt 5 stk 25-liters dunke med bensin så at vi hade nok til træning og løb. Lidt i klokken 10 kørte jeg afsted mod Øresundsbroen og Malmö for at hente Mikael og videre kørsel nordpå til Karlskoga.

I Karlskoga hade jeg lejet en hytte. Vi checkede ind og kunne grille lidt mad, hygge, og snakke om løbet i morgen.

Efter en god nat søvn, så pakkede vi sammen og kørte små 3 km til banen og fandt et sted i pitten til at slå op vores telt og udstyr. Frem med motorcyklen og på med dækvarmene. Jonas hade taget med sig en ven, Joakim, som hjælper, nu hvor vores normale pit-chef Søren ikke kunne komme med. Joakim ville være til stor hjælp ved tankning og tidsstyring.

Kl 9:30 så startede kvalifikationen. Jeg tog ud først på nogle sightseeing omgange for at vænne mig lidt til banen. Hade ikke kørt den her banen på 8 år så det trængte jeg til. Banen er meget ujævn på flere steder så det ville nok blive en udfordring. Jeg nøjedes med 5 omgange og så kørte jeg ind i pit så at Mikael fik chansen at komme ud på banen. Mikael tog også 5 omgange, og afleverede cyklen til Jonas som fik resten af tiden og kunne køre 7-8 omgange.

Vejrudsigten var lidt usikker med mulighed for lidt regn om formiddagen, men jeg håbede på kun lidt regn så vi kunne undgå at skifte hjul midt i løbet. Løbet sku starte kl 11:00 og der var lidt skyer, men så ikke så slemt ud, og jeg kørte ud til start på slicksdæk.

Der var 21 team der kom til dagens løb. Vi stillede op motorcyklerne på den ene siden af banen og stillede op os selve på den anden side af banen. Enligt klassisk Le Mans princip så ventede vi på startflag og så løb vi over til vores maskiner, startede dem, og kom afsted.

Jeg kom godt afsted, sidst i feltet, og brugte de første omgang til at komme ind i kørselen. Jeg kunne huske fra tilmeldningslisten at 80% af kørerne hade Karlskoga som hjemmeklub, da det er den nærmeste bane fra Stockholm. Og det kunne ses på banen at de kendte banen meget godt. De trækkede fra en del og snart var jeg helt alene en bid efter de andre.

Heldigvis begyndte det at dryppe lidt regndråber. Så viste jeg at de fleste bliver nervøse, specielt på slicksdæk. Jeg selv ved at slicks fungerer fint hvis banen er kun en smule fugtig, men ikke helt våd. Så kunne jeg se at de begyndte køre list langsommere og jeg begyndte at hale ind på dem.

Pludslig var der gule flag, og den første kører var nede og ude i gruset. Jeg mente banen stadig var fin og forsatte at køre nogenlunde friskt, og begyndte at overhale de første. Så var der igen gule flag og næste kører var ude i gruset. Der var lidt mere regndråber men jeg syntes at banen stadig var ok. Hvis det kunne holde sig lidt sådan her så ku jeg vinde en del pladser. Men pludselig så begyndte det at regne på alvor. Der var igen to nye kørere der lå ude i gruset. Ok, banen var rimelig våd nu og jeg begynde at overveje om det nu var klogt at fortsætte på slicksdæk.

De team som kørte i Stafetklassen, hvis de væltede så kunne de bare flytte transponderen til den næste motorcykel og køre videre mens den første kunne repareres i ro og mag. Os der kørte i den rigtige Enduranceklassen sku bjærge sin MC og reparere den før vi kan køre videre med den samme MC. Altså rigtig Enduranceløb med kun et køretøj per team.

Nu regnede det en del, banen var meget våd, og der var meget mørke skyer. Ok, jeg besluttede at køre ind i pit og skifte til hjul med regndæk. Her begynder vores problemer.

Medens jeg skifter forhjul (bremsekaliberne skal af, hjul skal af, nyt hjul skal på, hjulaksel skal spændes med rigtig moment, bremsekliberne skal spændes med rigtig moment, bremsebolterne skal sikres med naj-tråd), så får de andre problem med baghjulet! Det er et fandes hø at få baghjulet på plads hvor bremsekaliberen skal rigtig ind i sit spår i bagsvingeren, samtidliog skal bremseskiven ind mellem bremseklodserne, og samtideligt så skal man liste de to hjuldistancer ind i bagsvingeren sammen med baghjulet, uden at noget går skevt eller falder ud! Man kan godt bruge både 4 og 5 hænder til opgaven. Og lige her og nu vil det s...e baghjul slet ikke samarbejde!

Jeg kikker lidt hurtigt på baghjulet og siger at de må prøve igen mens jeg laver forhjulet færdig. Når jeg er færdig med forhjulet så er der stadig problem med baghjulet. Jeg tager over og efter en del nørderi så er jeg lidt mere heldig og får alle dele på plads så hjulet endeligen kommer ind i bagsvingen. Puha, endelig! Men det tog nok alt for lang tid. Det tog 22 minutter! Mindst 10 minutter for lang tid. Vi har nok tabt 8-9 omgange til de andre Endurance team, og 18 omgange til Stafett team der ikke har væltet ude på banen.

Nå, men 6 timer er lang tid og vi kører videre. Vi sender Mikael ud på banen med friske regndæk. Banen er rigtig våd og Mikael kører fint der ude.

Efter 10 minutter så slutter det at regne, de mørke skyer blæser væk, og solen kommmer frem. Banen er stadig helt gennemvåd og der vil gå nogen tid før der er kørt op et tørt spår. Efter yderligere 20 minutter så er der et godt tørt spår og Mikael kommer ind til hjulskifte. Vi tanker op, og stiller den i vores pitområde for hjulskifte.

Den her gangen sender jeg de andre til forhjulet, mens jeg håber at have rimeligt held med baghjulet. Jeg finder ud af det i rimelig tid, og er klar når de andre lige spænder bremsekalibrene på forgaffelen. Så skal de sikres med naj-tråd. Går nogen minut, og så er cyklen klar at komme ud på banen igen. Vi sender Jonas ud på banen. Den her gang tog det 14 minutter. Stadig lidt langsomt, men meget bedre end det første hjulskifte.

Alle Stafetteam har bare skiftet til en anden MC med de rigtig hjul, og de andre Enduranceteam har ikke haft samme problem som os. Vi ligger helt sidst og cirkulerer på banen 9 omgange efter det andet sidste team. Nå der er over 5 timer tilbage og vi skal prøve at ikke komme sidst.

Jonas gører et godt job og laver omgangstider mellem 1.16-1.18 og kommer som bedst ned på 1.15,2 som er rigtig godt på en ny bane der er meget ujævn. De rigtig gode lokalkendte kanoner ligger omkring 1.10 omgangstider. De kører 1000 cc maskiner med 170-200 hk, hvor vi kører en 675 cc maskine med 126 hk. Men jeg synes vi klarer os fint alt taget i betragtning.

Vi satser på 40 minutter kørepas. Jonas kaldes ind og jeg kommer ud på banen. Det er mit første rigtige kørepas og jeg prøver at finde mig tilrette, vænne mig vid banen, vænne mig vid banens ujævnheder, og prøver finde en kørerytme der passer med bremsepunkter, gear, nedlæg, linjer gennem sving, gasgivning, og indgang ind i den næste sving. Jeg kikker og lærer mig fra de andre. Kører omgangstider mellem 1.21-1.22. Efter 40 minutter bliver jag kaldt ind og afleverer cyklen til Mikael.

Mikael kommer ud på banen og kører jævne og fine omgange mellem 1.16-1.17 med bedste tid 1.15,2 som sjovt nok matcher Jonas bedste tid. Mikael får 40 minutter på banen.

Efter Mikaels 40 minutter er gået så kalder vi ham ind til tankning og førerskifte.

Jonas kommer ud på banen, og kører jævnt og fint 1.17-1.19 omgangstider og holder sig på hjulen. Der er andre team der vælter en gang imellem, og vi haler ind på de bagerste team. Vi er nu cirke 4 omgange bagved de sidste.

Mens Jonas cirkulerer på banen så hviler vi andre, drikker så meget som muligt, spiser en smule, og holder styr på tider og løbsstatus.

Efter Jonas så er det min tur at køre de næste 40 minutter. Jeg cirkulerer runt og tænker jeg ikke skal overdrive, men holde mig på hjulen. Pludslig fornemmer jeg at jeg måske haler ind på en anden motorcykel. Ja, det gører jeg nok. Jeg henter ham en lille smule ad gangen. Det hade jeg ikke rigtig regnet med på den her banen. Med ny motivation prøver jeg køre med lidt mere gas og lidt senere indbremsninger og huske at holde det blødt og flydende. Yes, jeg fanger ham til slut. Lægger mig bagved ham for at se hvor det er bedst at overhale. Jeg ser at jeg er bedre i de snævere sving, men der er svært at komme forbi. Jag planlægger at bremse mig forbi på langsiden. Men opdager at han selvfølgelig kører en 1000 cc maskine. Jeg ligger tæt på ham i udgangen på langsiden med en bedre udgang, men hans hestekrafter tager fat og han laver afstad til mig på langsiden. Jeg bremser sent men er for langt fra til at komme forbi. Men er lige bag ved ham igen. Hm, den går ikke den med langsiden. Jeg bliver nødt at overhale i god tid før langsiden, ellers får han mig der. Ok så, jeg bider tænderne sammen, ligger lige bagved ham gennem S-svingen, giver motorn nogne ekstra omgange i næste højresving, kommer op på siden og bremser mig forbi ind i "bus-stop" hårnålen, giver gas så tidlig jeg tør og prøver lægge en smule afstand i de næste to sving før den lange højre før vi kommer ud på langsiden igen. Og.. yes, han kan ikke nå mig på langsiden. Det føles fedt. Jeg er ikke langsommest på banen i dag alligevel.

Jeg kører færdig mit kørepas, bliver kaldt ind og Mikael kommer ud på banen igen. Han gører et rigtig godt job, og laver fine omgangstider. Vi ligger nu kun 1 omgang bagved sidste team.

Vi fortsætter at køre vores kørepas, tanke, skifte kører, og køre videre. Det lykkes at komme forbi det sidste team. Så nu er vi ikke sidst på banen. Og vi har 1 omgang op til det næste team, og igen 2 omagange til teamet foran dem. Vi kører kun for sjovt, og det er ikke VM, kun svenske serien, men det er sjovt at køre så godt som muligt og placere sig så godt det nu går.

Klokken 17 er der gået 6 timer og løbet afsluttes. Vi slutter Endurance klassen på en 6'e plads. Ikke optimalt men ok alligevel. Vi hade en sjov dag med masser af kørsel. Vi holdt os på hjulen, og behøvede ikke tage en tur i ambulancen. :-)

Tak til Joakim for assitanve i pit med tankning og tidsstyring.

Efter løbet så pakkede vi sammen motorcykel, hjul, tankudstyr, værktøj, og alt andet grej. Så var det tid til lidt grillmad og hygge.

Jonas skaffede et par Blata minimoto til sine unger der gerne vil starte køre MC løb. Den næste generation er snart igang.

Tak for den her gang. Måske ses vi til næste løb.


En lille video fra løbets start, et par minutter kørsel, og regnpause med dækskifte...