5-timers Endurance løb:
9.7.2016 på Knutstorp Ring.



Årets andet Endurance løb sku køres på Knutstorp Ring i Skåne. Løbet blev afkortet til "kun" 5 timer da banetilladelsen kun tillader støj frem til kl 16. Men Knutstorp banen består af sving efter sving, alle forskellige, og med mange nivåforskele. Og kun en langside. Dvs banen er meget hårdere at køre end f.eks. Anderstorp. På Knutstorp skal man hele tiden klatre fra den ene siden på motorcyklen til den anden side, for at komme rundt i svingene.

Min gamle team makker Mikael Stamenkovic hade lige nået at skaffe 2016 licens og var klar til at deltage. Så hvad kunne være bedre end at kun os to kørte 5 timer løbet?

Jeg var heldig at Sydskånesmc hade en træningsdag på Knutstorp fredag 8 juli, dagen før selve løbet. Jeg bookede hurtigt en plads. Dels trænger jeg til al træning jeg kan få, dels så sku jeg køre ind min nye dragt og handsker. De gamle begynder at være slidt og med huller fra diverse styrt. Og så sku jeg checke at alt udstyr og motorcykel fungerer som det skal. Jeg sku bare passe på at ikke køre træt før selve løbet der sku køres dagen efter lørdag 9 juli.

Løbet er svært at gennemføre om man ikke har team hjælpere i pit, med at holde styr på aktiviteter, udstyr, værktøj, hjul, kommunikation til/fra kører, og takning. Jeg var heldig at Søren igen kunne deltage som pit-chef, og Palle kom for at hjælpe med tankning. Super så kan vi køre. Bliver nok lidt hårdt med kun 2 kørere, men vi er vel vikinger.

I alt er der 20 teams tilmeldt til dagens løb. Vi hade igen meldt os til den sværeste klasse, Endurance, hvor man kører kun med en motorcykel og er nødt at reparere den hvis der sker noget. Den lidt nemmere klasse, Stafet, køres på den måde at hver kører i teamet har sen egen motorcykel, og hvis der sker noget så kører bare den næste kører videre med sin egen motorcykel. De behøver ikke vente på reparation, tankning eller dækskifte. Men vores team kører rigtig Endurance. Det er lidt sværere, men det er "the real stuff".

I den rigtige Endurance klassen så skal den samme MC køres hele løbet og køres i mål. Man skal bruge tid til tankning, enligt reglerne og uden at spilde, ellers får man stop-and-go straf. Hvis man styrter så skal motorcyklen repareres før man må køre videre. Hvis den ikke kan repareres så er teamet ude.

Så blev det lørdag morgen og race day!

Det regner om morgenen, så at warm up og kvalifikation må køres i regn. Uha, jeg har et ekstra baghjul med allerede monteret regndæk, men ikke en ekstra forfælg til regndækket. Så må vi tage min anden forfælg med slicks, pille dækket af og montere regndækket. Og skifte bægge hjul på motorcyklen. Det tager sin tid, men vi når at komme ud til kvalifikationen hvor Mikael når at køre 5-7 omgange så at vi får starttilladelse til løbet. Puha, det var alt for tæt på. Jeg må skaffe den ekstra fælg.

Løbet skal starte kl 11 og det har sluttet regne. Der er stadig skyer men ingen regn. Banen er stadig våd. Jeg har checket vejrudsigten på www.yr.no og mener at det ikke vil regne mere, måske et par dryp efter nogen time. Det er vi ikke bange for. Vi beslutter at starte med de nye slicks dæk, tage det lidt roligt de første par omgange, og vinde en del tid når de andre der starter på regndæk skal ind og skifte til slick. Så kører vi bare videre. Det er planen.

Planen er også at vi kører cirka 40 minutter ad gangen før vi skifter kører.

Vi blev enige om at jeg tager starten og de første 40 minutter. Så 3-4 minutter før start kører jeg ud på banen, en kort omgang og stiller op til start. Det er en klassisk Le Mans start hvor alle maskiner står på den ene siden af banen og kørerne står på den anden side af banen. Når signalen går, så løber vi over banen, starter maskinerne og kører afsted.

Jeg tager det roligt i starten og de første par omgange. Det er 5 timer vi skal køre, jeg skal ikke komme i vejen for hidsigpropperne de første par omgange, og banen er stadig våd, specielt i slutningen af langsiden hvor vi bremser ind til første sving.

Der var også kommet så meget vand at der rinder en lille bæk vand over banen midt i andet sving. Det gør det i de næste 4 timer. Det er lidt spændende at komme over bækken på slicks med motorcyklen lænet godt til siden og være meget forsigtig på gassen. Baghjulet hopper/glider lidt til siden og så kan man give mere gas bagefter. Spændende. :)

Jeg taber en del placeringer de første 2-3 omgange. Men så begynder jeg finde ud af den våde indbremsningen i slutningen af langsiden, plus at banen begynder at tørre op mange andre steder. Så stille og rolig får jeg overhalet 5 andre kørere over de næste 4-5 omgange. Efter 20 minutter så begynder en del kørere at gå ind i pit til hjulskift fra regndæk til slicks. Her får jeg nogle flere placeringer foræret og ligger omkring 9 plads efter en halv time.

Det er ikke alle team der lykkes holde sig på hjulen i alle 5 timer. Et team er til med så uheldige at deres mc brænder efter et styrt.

Efter 40 minutter så kan jeg stadig ikke se nogen signal fra pit-muren om at jeg skal komme ind til kørerskifte. Hvorfor mon det? Nå, jeg jeg kikker for sent, når jeg allerede kørt forbi vores team plads ved muren. På næste omgang kikker jeg lidt tidligere og ser Søren desperat give signal til kørerskifte. Fint, jeg er ret slidt og træt, og jeg er glad for at komme ind og aflevere cyklen til Mikael for de næste 40 minutter.

Mikael er ude på banen og kører hurtigt og stabilt. Han har ikke kørt i flere år, men kan man det så kan man det, virker det som. Mikael kører 1.10 tider allerede efter få omgange, og kommer hurtigt ned på 1.09 og 1.08 omgangstider. Det vigtigste er at holde nogenlunde lige tider uden at overkøre så at man kan holde sig på hjulen i de 40 minutter. Det gører han godt.

Efter 40 minutter bliver Mikael vinket ind. Vi skifter kører, jeg kører frem til takningsområdet hvor Søren og Palle står klar. Vi får fyldt tanken op, og jeg kører ud på banen til mine næste 40 minutter kørepas.

Så er jeg ude og cirkulerer på banen. Banen er tør og fin og man kan køre hurtigt. Bortset fra den bæk der stadig rinder over sving nr to, hvor man skal finde en måde at komme over med slicks uden for meget dramatik og så give fuld gas midt i svingen lige efter bækken. Men banen er god og alle kører stærkt nu. Jeg skal tage mig godt sammen for at følge med nogenlunde. Efter 20-30 minutter så sider jeg på maskinen og tænker "Hvad fanden laver du her, Kristoffer? Er du ikke rigtig klog?" Jeg er træt, venster knæ gører ont når jeg klatrer fra side til side, nakken gører ont når jeg spænder den op fra side til side i hver sving. Jeg kører lidt på kanten af min kompetance. Ok, bak lidt af, du skal ikke vælte unødvendigt. Bare kør nogenlunde og hold dig på hjulen i dine 40 minutter. Men det er slitsomt.

Endeligen får jeg signal til at komme ind til kørerskifte. Jeg kører ind, afleverer maskinen til Mikael, sider ned i stolen puster ud og siger til Søren "Hvad fanden laver jeg her?". Søren siger "Det er bare en fase du går gennem. Det bliver bedre næste kørepas." Nå ok, så venter jeg på det mens Mikael kører sine 40 minutter.

Igen, Mikael kører stabile omgangstider på 1.08 - 1.10 og han laver vores hurtigste omgang med 1.07,3.

Når Mikael kørt sine 40 minutter så bliver han igen vinket ind, jag overtager maskinen, tanker op ved hjælp af Søren og Palle, og tager ud på mit næste kørepas.

Midt i mit eget kørepas så bliver jeg overhalet af en der kører en smule hurtigere end mig. Jeg prøver at hægte på. Det lykkes og jeg mærker at jeg kører rimeligt, en smule bedre end før. Jeg får hjælp af den foranliggende i noge dele af banen, og jeg mærker at jeg er hurtigere end ham på to andre steder på banen. Men totalt så kører jeg en smule bedre. Med træthed i kroppen, venstre knæ der klager, så er det stadig sjovt, og jeg laver min bedste omgang i dag på 1.14,8 hvilket ikke er min hurtigste på Knutstorp, men i dag hvor det skal holde i 5 timer med kun to kørere så er jeg tilfreds.

Vi kører hver sit pas de næste par timer, og slapper lidt af den sidste time med 20-25 minutter hver lige før målgang kl 16.

Vi har lavet 234 omgange i alt. Vi har sluttet på en 4'e plads i Endurance klassen. Bedre end forventet og vi er meget tilfreds. Trætte men tilfredse.

Stort tak til min pit-chef Søren Kirstein og tankmanden Palle Bo Hansen. Uden dem kunne vi ikke køre løbet.

Måske ses vi til næste løb.