2008 forårstræning i Frankrig uge 16.

Der var kun to fra klubben der tog afsted til Frankrig, Jan og Palle. John hade for travlt med sit værksted, og jeg hade travlt med exkone og ekstraarbejde til ny racercykel.

Følgende beretning fra turen er skrevet af Maja, Jans dejlige kone.

Så skal vi til Frankrig. Jan kom og spurgte så sødt.: Lille skat vil du med på ferie til Frankrig, ned til sol og varme. Og se mig kører race. Selvfølgelig ville jeg det, sol og varme siger man da ikke nej til.

Så bil og campingvognen blev pakket og af sted det går, kl. 22.30 fredag aften. Jeg troede jeg kunne sove i bilen som jeg plejer, men sædet kunne ikke lægges ned pga. motorcyklen. Så sidde op i 25 timer bumlende gennem Tyskland, Holland, Belgien, og selvfølgelig Frankrig. Jeg er træt af bilen. Jan få en velfortjent lur på 3 timer ved bab-rasthof i Grevenbroich inden vi fortsætter. Motorvejen gennem Belgien svare til at kører ned ad Vasbygade i København. Betalingsanlæg til vejskat i Frankrig krævede også noget tilvænning. At passere Paris i myldretidstrafikken med campingvognen efter, var noget af en oplevelse. Samtlige biler i Paris var ude og kører, vognbaner var kun til pynt. Alle skiftede bane på kryds og tværs. Motorcykler og scooter kørte slalom ind mellem hinanden. Og ikke skyggen af Eifeltårnet. Endelig er vi fremme kl. 24. sætter campingvognen op på støtteben, og går i seng. Det begynder at regne. Det har regnet hele natten. Sol og varme min bare røv. Der er ikke mere end 10 grader højest. Og regn hele dagen.

1) Rejse gennem Tyskland.           2) Byen ved banen.

Palle er kommet og skal bo i vores bil, i stedet for det telt han havde med. Det er simpelthen for vådt og koldt. Vi skal ud og købe benzin til raceren. Vi kørte 80 km. for at få benzin. 2 tankanlæg var lukket. Men endelig lykkes det. Byerne vi kørte igennem var total affolket, ingen forretninger og ingen benzintanke. Vi kom forbi en høj bro, hvor der var nogen der skulle bungy-jumpe fra. Da vi kommer tilbage på banen er det blæst så meget op at pavilloner og telte flyver gennem luften. Jan og Palle må hjælpe nogen med pavillonen der har væltet deres motorcykler da den vende en halv omgang. De hedder Henrik og Louis. Jan beslutter sig for at købe dæk med lidt mønster, for en sikkerhedsskyld. Vi er spændt på om vejret bliver bedre til i morgen, når de skal kører.

Mandag morgen, hundekoldt men tørvejr. Kørerkurset starter og jeg tag billeder fra et udsigtstårn. Smilene er store hos Jan og Palle. Ved middagstid begynder det at dryppe. Mens vi spiser frokost kommer der en ordentlig byge. Lidt torden og hagl bliver det også til. Men der bliver kørt og det er det vigtigste. Palle bliver afvist til sidste bane kørsel pga. sine slicks dæk, det er for farligt, med al det vand på banen. Instruktør, medkursister og banen bliver diskuteret indgående. Det er 2 trætte mænd der sidder og hænger over aftensmaden. Der er dømt tidligt i seng.

Tirsdag morgen, igen koldt men tørvejr. Temperaturen har været nede på 3 grader i nat. Vi ser lidt mere til solen, men det er mest overskyet. Jeg få igen taget nogle billeder denne gang fra piten. Det er samme program som i går. Teori, bane og kravlegård. I dag har de også skulle kører i grus. Det nåede Palle ikke, han skiftede bremseklodser i stedet. Jan var ved at ryge af banen i dag, men det blev ved skrækken. Noget med for lavt gear i svinget. Der er andre der ikke er så heldige, en har været i jorden 4 gange. Der bliver diskuteret om teorien og banekørselen passer sammen. Palles dragt er begyndt at gå op i lynlåsen, så han bliver lukket med gaffatape. Der skal hentes benzin igen, nu har vi fået at vide hvor der er en tank kun 2 km herfra og et stort supermarked. Da Jan og Palle kommer derhen er der selvfølgelig lukket. Så det må vente til i morgen. Nu har solen været fremme det meste af eftermiddagen, så vi laver raclette-bordgrill til aftensmad uden for. Æggene i køleskabet var blevet frossen så vi må dele det ene der dur. Vi få besøg af nogle andre kører Henrik og Louis og der bliver snakket motorcykler igen, fordele og ulemper, omgangtider. Der er førermøde kl. 21 for dem på kørerkurset. Diplom bliver udleveret. Og så er den dag slut.

Onsdag morgen. Solen skinner og det er hundekoldt og frost. Palle har fødselsdag. I løbet af natten er Palles luftmadras punkteret, men Louis tilbyder ham at låne en madras. Dejligt. Dagen starter skidt med at Jan få afvist sin motorcykel. Den mangler at få dækket et hul i bunden. Så låget til en plastikkasse bliver klippet til og sat på med strips. Så nu må vi se om de godkender den. Det gik lige, men nu vil de have en hajfinne på ved kæden. Den bliver lavet af en oliedunk fra biltema. Storm.P. har ikke levet forgæves. Palle og Jan få tjekket omgangtider nu. Og det er begyndt at gå hurtigt. Målet er at komme 3 sekunder ned i tid til fredag. Palle få hjælp til at ”mappe” sin motorcykel af Henrik. Noget med at kunne holde gassen drejet når han skifter gear. Jeg tager nogle flere billeder. Vi tager til byen og handler ind til Palles fødselsdag. Champagne og lagkage. Og delikatesse pålæg. Og vi fik benzin. Palle inviterer Henrik og Louis til lagkage og vi hygger os og fortæller historier til det er sengetid. Louis har prøvet at sælge Jans R1, for den er for voldsom. Men det er ikke lykkes endnu. Slut på en god dag. Ps. Jeg har fået for meget sol i ansigtet, det brænder.

Torsdag morgen. Overskyet og 8 grader. Palle og Jan gør klar til at kører. Men det begynder at regne. Nu skal det besluttes om de skal køre eller vente til senere. Palle kører lidt, men kommer ind og siger at det er glat. Der har været biler ude og køre på banen og der er trukket et sort spor i et af svingene (hastighed i svinget ca. 150 km/t) som er meget glat. Henrik kommer på besøg og regnen tager til. Jan og Palle vil ikke køre i regnvejr så der bliver sat mere kaffe over, Og snakken går. Louis og Henrik beslutter at tage hjem. Sidst på eftermiddagen skifter Palle til regnvejrsdæk og få kørt lidt. Det gik meget godt. Han fortrød han ikke havde gjort det noget før. Det bliver til aftenhygge i campingvognen. Jeg få set 2 film.

Fredag morgen. Regn igen 5,6 grader i nat. Jan vågner med hovedpine. Nu gider han ikke køre mere. Så vi vil pakke sammen og køre til Holland og besøger Pia og Hans. Palle kører mens vi pakker sammen. Da vi tag af sted kommer han og viser os dragten. Han er væltet i banens langsommeste sving med kun 40 km/t og syningen er slidt væk så der er åbent ind til låret. Heldigvis skete der ikke noget med ham. Men nu skal han have en ny dragt. Vi kørte kl. 11.59 og mellemlander vos vennerne i Holland. Dejligt at sove i rigtig seng på vej hjem.

Lørdag. Står op kl. 10 og hygger med Pia og Hans. Vi går ned og handler, jeg skal have chokolade krymmel med hjem. Vi bliver hele dagen får god aftensmad. Jan går op og sover lidt før vi skal køre hjem ved midnatstid. Vi når Putgarden kl. 7. Jan kan nå at sove 1 time inden bordershoppen åbner, så vi kan købe sodavand og øl til Camilla´s fødselsdag. Vi kan køre lige om bord på færgen. Vi er hjemme i Tågerup kl. 11.15 søndag. Nu gider jeg ikke køre bil mere.