Sæsonens femte Endurance løb 13.9.2008 på Knutstorp.



OK så er det gået næsten tre uger siden Mantorp og det er dags Knutstorp og årets næst sidste løb. Palle har fået nyt job og sku arbejde i stedet for at køre på Knutstorp. Preben vores nye pit og tank-hjælper hade også arbejde planlagt denne weekend. Knutstorp er en meget kort bane med mange sving, det vil sige den er meget fysisk krævende at køre løb på. Speciellt i 6 timer.

Derfor var jeg og Michael lidt bekymrede at køre løbet med kun to kørere. Så vi kontaktede en konkurrent og kollega fra REC serien, Benny, og han ville gerne køre Knutstorp sammen med os. OK, så var vi i hvert fald 3 kørere og to hjælper, Søren vores pit-chef og John vores Tank-chef. Så fik en af kørerne hjælpe med at tanke når det sku ske. Det sku nok gå.

Da Knutstorp ikke er så lang fra Danmark, kun 45 minutter fra færgen, så besluttede John og Søren at de ville sove i sin egen seng og komme til banen først lærdag morgen kl 8. Tidstræningen starter kl 9 og selve løbet starter kl 10:30. Michael og mig tog afsted aftenen før som vi plejer for at komme i god tid, checke ind hos løbsledelsen, finde en god plads i pit-området til teamet, och chekke alt alt er som det skal.

Et par dage før hade jeg forberedt syklen genem at montere dæk på fælge, skifte olje og filter, pakke kassevognen, købe masser race-bensin, og handle mad. Samme procedure til hvert læb. Denne gang sku jeg også montere nye fodhvilere da de gamle var knækkede på Mantorp. Jeg gad ikke skifte bremseklodser, men tog dem med til Knutstorp. Michael sku også have noget at lave fredag aften før løbet.

Om aftenen på Knutstorp efter vi hade slået op pit-teltet og grillet lidt mad, så fik Michael æren at montere nye bremseklodser og et mindre tandhjul foran med kun 14 tænder. Knutstorp er lille og kort med masser af sving og kun en kort langside.

Så var det sovedags. Det var lidt koldt, men med en lille varmeblæser og et par gode dyner så ku man sove som en konge i kassevognen. Kl 8 var det dags at stå op og flytte kassevognen, lave lidt morgenmad, og gøre cyklen klar til tidstræning med dækvarmere, bensin og oljecheck.

John og Søren kom som aftalt og showen ku starte. I pitområdet fik vi en skrue i bagdækket, så det sku af og vi monterede det friske racedækket bag på cyklen. Vi sendte Michael ud på banen, og vinkede ham ind efter 12 minutter. Så toge jeg ud og turistede lidt på banen og chekkede hvis jeg ku køre. På forhånd syntes jeg at jeg var rimelig efter flyveturen på Mantorp, men det viste sig at revbenen og hovedet plagede mig en smule. Men kun en smule. Jeg hade planlagt at komme ind efter 4-5 omgange for at give Benny vores nye reservekører mulighed til at vænne sig ved vores racer med så mange træningsomgange som muligt.


1) Michael                               2) Benny                                3) Kristoffer

Efter 45 minutter tidstræning så var det forbi og vi hade alle kikke på banen og prøvet cyklen. Alte virkede ok, og vi var klare til løbet. Vi fik skiftet forhjul til et med frisk fordæk, på med dækvarmerne og så slappe lidt af i venten på start. Vi ku se at vi var langsommest af alle team og sku starte fra sidste plads. Det gør ikke noget når man skal køre 6 timer.

Hvad som bekymrede mig mere var at det kun var kommet 40 team til Knutstorp. 15 stk til A-løbet på lørdag hvor vi kørte og 25 til B-løbet om søndagen. Med kun 15 team til start så ku jeg regne ud at alle halvgode team og dem med slunken kasse er givet op til sæsonens sidste par løb, og at det kun var de rigtig gode team tilbage der slos om de fræmste pladser. Og så er det os, glade amatører og talangløse gamle idioter (mig). Uha tænkte jeg, det bliver rigtig svært at undå sidste plads i dag. Men vi sku prøve.

Vi lader Michael starte. Jeg har startet mange gange før, men jeg synes det er fair for Michael (den eneste i vores team der kan køre MC) at han får starte og prøve se hvor i feltet han havner efter 30 minutter når hans første kørepas er forbi. Derfor, Michael ud til startposition og mig der holder cyklen for ham.

Starten går og Michael kommer sidst afsted fra sidste startposition. I første sving overhaler han den første konkurrent.

Løbet køres med det elektroniske og fuldautomatiske tidtager og resultatsystem "mylaps". Hver mc har en lille transponder der sender sin ID ud hver gang mållinjen krydses. Så det er officielle resultater ned til tusinddels sekunder. Når jeg kikke på MyLaps officielle resultatsystem med omgangstider og placeringer så kan jeg se at Michael er på en 12'e plads efter en omgang med tre mand bagved sig. Efter fem omgange er han på 10'e plads og på den niende omgang så er han på en 9'e plads. Mylaps afslører også at Michael kører meget stabile omgangstider mellem 1.06 og 1.07 på de fleste omgange.

På den attende omgang så er Michael oppe på en 8'e plads. Og nogle omgange senere på er der gået 25 minutter og han er træt og vinker til førerskifte. Ja banen er fysisk krævende og det bliver en hård dag. Michael kommer ind i pit, jeg overtager cyklen og kører ud på banen på en 13'e plads. På en sådan kort bane som Knutstorp taber man hurtigt placeringer når man kører ind i pit. Nå, jeg kommer ud på banen og skal til at give gas. Jeg kan mærke at de kurer hurtig i dag og at jeg ikke er i så god form. Uha det bliver hårdt. Efter min første omgang så er det allerede en der vælter i den farlige hårnålen. Jeg prøver at give gas og komme forbi piten før Safty Car kører ud på banen for at samle fæltet så at den væltede cykel og kører kan samles op.

Hvis jeg er heldig så kan jeg give gas og fange Safety Car efter en omgang og hvis jeg gør det før løbets leder så bliver jeg vinket forbi. Løbets system er at vinke efternølerne forbi til det er løbets leder der ligger bagved Safety Car. Så skal han og alle bagved til at køre i kø bagved Safety Car så længe tils den uheldige er samlet op og kørt af banen i sikkerhed. Imens er jeg blevet vinket forbi, og giver den gas for komme rundt en omgang og fange køen bagved lederen og Safety Car. Det klares på et par omgange og så kører vi stille og slapper bagved Safety Car. Puha det er godt at få lidt hvile. Det varer kun et par omgange mere og så kører Safety Car af banen og feltet kan køre race igen. Hvilen var ikke lang. Men jeg var heldig og har vundet nogle placeringer på denne operation.

Efter førerskifte kom jeg ud på en 13'e plads, men når Safety Car kører til siden og vi kører race igen så er jeg på en 11'e plads. Skønt. Jeg prøver at køre så godt det går og jeg holder min placering.

Men jeg er ikke i form. For lidt kørertræning gør at jeg ikke finder banenes rytme og jeg kører uelegangt og kantet, dvs ikke særlig effektivt. Mylpas siger jeg kører omgangstider mellem 1.14 og 1.15 hvilket er 8 sekunder langsommere end Michael. OK, for min del og ikke så optimistisk som på Mantorp tre uger tidligere. Jeg kæmper på, ikke særlig elegant. De hurtige overhaler mig en gang emellem, men de er så langt foran så det er lige meget. I forholde til de nærmeste team så lykkes jeg holde min 11'e placering på banen. Efter 10-15 minutter så plager kroppen mig med revbenen, ryggen og lidt spændinger i hovedet. Jeg er meget træt og gider ikke køre mere. Jeg er også lidt bange. Jeg ved at jeg måste tvinge mig at køre videre for at vænne mig ved racing tempo, finde en normal rytme og komme over styrtet på Mantorp der ligger og lurer i baghovedet på mig. Meget vigtig psykologisk at jeg ikke giver op men kører igennem min første kørepas.

Mylaps siger at jeg stadig lykkes holde min omgangstider og min 11'e plads. Men jeg kikke på uret på mc'ens styr og jeg synes tiden går meget langsomt og jeg venter på at mine 30 minutter skal tage slut og Søren "pitchef" skal stå ved pitmuren og vinke mig ind. Lige før mine 30 minutter er gået så bliver jeg nødt at afgive min placering når team #59 overhaler mig. Nogle få omgange senere bliver jeg vinket in i pit og med en stor lettelse så kører jeg ind til førerskifte.

Benny overtager cyklen og kører frem til tankområdet for at få fyldt tanken op med god race bensin. Han kommer ud på banen på en 13'e plads. Det koster at køre i pit. Benny finder sig tilrette og begynder dreje omgange. Han har fået ordre på at holde sig på banen og ikke krashe. Hellere et par sekunder langsommere på banen end en halv time langsommere udenfor banen, har jeg prædiket.

Benny starter med omgange på 1.11 og 1.10 fro at aflutte sit kørepas med nogle 1.09 omgange. Flot og sikkert kørt af Benny. Han holder sin 13'e plads på banen frem til han bliver kaldt in i pit til førerskifte. Vi har også en sådan marginal bagved at Michael kommer ud på banen uden tabt placering, stadig på 13'e plads.

Michael er lidt slidt og laver forskellige omgange mellem 1.10 og 1.06, men han laver også teamets bedste omgang for dagen med 1.05,2 hvilket er kun 3,1 sekunder bagved vinderens banerekord. Men Michael er heller ikke i form og efter 19 minutter så er han træt, hans omgangstider daler til 1.12 og han vinker at han gerne vil bytte kører. Han har alligevel hentet en placering og er på en 12'e plads når kan kommer ind efter sit kørepas. Han har også lavet et sådant afstand til dem han overhalede at jeg kan komme ud på banen uden at tabe placering.

Jeg kører ud på banen og prøver at finde mig til rette. Der er to hurtigere team der overhaler mig, nogle der ligger foran os med et par omgange. Men jeg prøver at hægte på for at få op lidt fart i min kørsel. Pludslig ser jeg Søren ved pit-muren vinke med signal at jeg skal ind i pit. Hvad hulen tænker jeg, det kan ikke passe. Jeg mener jeg vil køre et par omgange mere for at se om han bliver ved med at kalde mig ind. Og det bliver han ved med. Jeg ser også han vinker med en bensinkande. Ups, kik ned på instrumenten og jeg ser at bensinlampen lyser. Når jeg fik cyklen fra Michael så sku jag have tanket før udkørsel på banen. Det hade jeg ikke set. Enten uopmærksom eller tændt når jeg kørte ud. Så må jeg ind umiddelbart for at bensin på. Det hade ikke været smart at få bensinstop ude på banen midt i et løb.

Vi tanker og jeg kan se på Mylaps at vi mistede over halvanden minut og halvanden omgang på dette. Jeg kommer ud på banen igen. Heldigvis hade Michael lavet en stor nok luge tilbagomværende så at jeg stadig kunne holde min 12'e plads ude på banen. Efter 15 minutter begyndte kroppen at plage mig igen og jeg syntes det ikke var sjovt og ventede på at Søren sku vinke ind mig. Men jeg såg på uret at jeg bare sku bide sammen og dreje nogle flere omgange.

Pludslig på en omgang kommer der 3 af de hurtigere team og kører forbi mig efter udgangen på langsiden. Jeg er lidt forsigtig i dag da jeg husker hvordan det gik i Mantorp. Også på mit første kørepas en time tidligere så løftede forhjulet utilsigtete ved udgangen på langsiden når jeg gav den rimeligt koontrollered gas. Så ingen heltedåd i dag. Nå, tilbage til denne omgang. Som sagt sp kommer 3 hurtige team forbi mig på langsiden. Den sidste kommer forbi mig lidt før bremseområdet i slutningen på langsiden. Han drejer ind foram mig og.... idioten bremser pludslig alt, alt for tidlig. Som om han har nogle lortebremser på sin cykel. Pis tæanker jeg, nu kører jeg ind i hans baghjul og så krasher jeg ud af banen. Jeg kan kun panikbremse. Baghjulet lyfter sig fra jorden og jeg laver en stoppie. Pis, pis, tænker jeg. Jeg skal enten lave en koldebytte og stå på næsen eller køre ind i hans baghjul og krashe ud. Pis, pis, og jävlar helvete, tænker jeg mens jeg bremser og balancerer på forhjulet. Heldigvis er Hondan meget velbalanceret og jeg lykkes slippe lidt på bremsen lige to centimeter bagom hans baghjul. Så holder jeg den lige de to centimeter bagom ham og oppe på mit forhjul et par skrækklige slitsekunder. Så er faren forbi og jeg kan slippe efter på bremsen og sette ned baghjulet. Puha, jeg er en smule bange og helt vildt gal når jeg kører ind i svingen lige efter idioten. Jeg har lyst at køre ham af banen.

Jeg besinder mig og kører videre. Sex syv omgange senere vinker Søren ind mig i pit og jeg er færdig med mine 30 minutter. Jeg har kun tabt en placering og kommer ind fra en 13'e plads. Så er det Bennys tur og han kommer ud på banen på en 13'e plads. Han gør som teamchefen har beordat og kører sikre omgange på banen uden de store risiko. Mylaps tidssystem afslører at han kører meget stabile omgangstider mellem 1.09 og 1.10 på næsten hver omgang. Meget godt kørt af en ny reserve i teamet.

Efter 16 minutter så er det et andet team der vælter ude på banen og det er Safety Car. Vi venter til Benny har fanget køen bagved Safety Car og så kalder vi ham ind i pit til førerskifte. Så har vi næsten to minutter før Safety Car komme tilbage so mvi kan bruge til at skifte kører, flyde på lidt motorolje og smide bensin i tanken. Det er lidy tight fordi det tager ekstra tid med at fylde på med lidt motorolje. Vi er igang med at tanke cyklen og jeg kan se at Safety Car er ved at komme in på langsiden efter en omgang. "STOP TANKNINGEN, STOP TANKNINGEN!!! UD PÅ BANEN!" Roper jeg. Det er ikek helt færdige med lukker tanken og sender Michael ud på banen. Han når lige at komme ud foran Safety Car. Det betyder at han har en fri bane foran sig og kan give fuld gas rundt banen og hente køen bagved Safety Car. Det betyder at vi har fået en gratis førerskifte og tankning uden at tabe en omgang. Godt gået, og god taktik af pit-chefen Søren.


1) Søren                                 2) John

Et par omgange senere så er banen ryddet og Safety Car slipper feltet frit igen. Michael er stadig på en 13'e plads, men da felte er samlet så overhaler han hurtigt den næste og så er han oppe på en 12'e plads kun en omgang efter Safety Car. Han drejer fine 1.07 - 1.08 omgangstider med enkelste 1.10 tider når han er midt i trafiken. Efter 25 fremragende minutter så vinker han at han vil ind til førerskifte.

Jeg er klar. Vi Michael har lavet lugen til bagvedværende stor nok så at jeg kommer ud på banen stadig på en 12'e plads. Lige efter jeg er kommer ud så overhaler to cykler og jeg føler at hvis jeg virkelig prøver så kan jeg måske hægte på dem og få op min hastighed. Jeg fikserer mig på de to cykler og gør alt for at hægte mig på. Det ser ud som jeg også stirrer på dem med alt for voldsom med alt for store øjne, fordi... jeg taber linsen i mit højre øje. Hvad nu, jävlar satan. Jeg signalerer og vinker til pit når jeg kører forbi og kører næste omgang halvblind og håber der er en kører klar når jeg kommer in på næste omgang. Jeg ser at Benny er lige ved at tage på handskerne når jeg stopper ved vores pittelt. Hopper af cyklen og sender Benny ud på banen. Vi er stadig på 12'e plads. Puha.

De andre kikker undrende på mig. Jeg siger at jeg har tabt en linse. Nå, ok, det forklarer panikken. Henter en ny i kassevognen og så er jeg klar til næste gang. Imens kører Benny vores cykel stabilt rundt banen. Han holder vores 12'e plads og kører 1.09 - 1.10 omgangstider. Sikkert og stabilt. Godt gået Benny.

Når Bennys kørepas er forbi så bliver han vinket ind og så er det min tur igen. Jeg får bensin på og kommer ud på banen stadig på vores 12'e plads. Jeg kører rundt og holder fast ved vores 12'e plads. Vi har 5-6 omgange ned til teamet bagved os, og vi har 2-3 omgange til dem foran os. Så der er ingen brug for heltedåd. Jeg må også erkende at jeg er både slidt og træt. Det viser sig stadig allerede 15 minutter ind i kørepasset. Jeg er lidt tung i hovedet og føler mig dårlig. Ved et tidspunkt er jeg ved at kaste op i hjelmen, men det stopper ved fornemmelsen. Jeg må ikke stresse, men må fine en måse at slappe af på og få ned blodtrykket. Omgangstiderne er nu ikke alt for imponerende. Jeg turister rundt banen på 1.16 - 1.17 omgangstider. Men jeg kommer rundt uden at vælte, og kan aflevere cyklen oprejst og i hel stand til næaste mand.

Næste mand ud på banen er Michael. Han kører rundt på tider mellem 1.06 og 1.09 og nogle enkelte svipser rundt 1.13 - 1.14 men han holder 12'e pladsen og han øger afstandet nedad med nogen omgang mere. Efter 30 minutter så kommer Michael ind til førerskifte igen.

Vi har begyndt snakke om fjederafstemning. Og ved førerskifte så bruger vi også en smul tid til at igen chekke motoroljien og fylder op en smule, plus vi spænder fjedern i gaffeln og i bagdæmperen en smule. I slækkede i Mantorp, men Knutstorp er mere ujævn og kræver lidt hårdere affjedring. Med nogle omgange marginal både opad og nedad så koster det ikke noget at bruge 10-15 sekunder mere ved førerskifte til at justere affjedringen.

Benny kommer ud og gør sin pligt, kører stabile omgange rundt 1.11 - 1.12 og vi kan se at efter flere timer så begynder vi alle sammen at være rimeligt trætte. Det var Bennys sidste kørepas. Det er kun en time tilbage når jeg kommer ud på banen igen. Det bliver også mit sidste kørepas.

Jeg er træt men pludslig ser jeg en cykel foran mig som ikke har overhalet mig. Kan det være at jeg er ved at hente en anden kører? Er jeg ikke langsommest på banen i dag? Jeg bider sammen og prøver køre en smule hurtigere. Det passer, jeg henter langsomet en anden fører på banen. Jeg ser at det er en 1000cc Honda lige som vores. Det kan ikke passe. Han må have nogle problemer, Men når jeg er bagved ham så kikker jeg og kikker, og kan ikke se nogle problemer. Hans cykel er ok og han kører så godt han kan. Fint så kan jeg kæmpe med ham "fair an dsquare". Jeg lurpasser lidy bagved og finder hans svage punkter på banen, vælger en af dem og smutter forbi i indbremsningen efter langsiden og ind i startsvinget. Lige efter har banen mange forskellige sving og bakker frem til hårnålen. Jeg har set at han er ensmule langsommer end mig i dette parti, så lige efetr jeg har smuttet forbi så kører jeg alt jeg tør for at lave en lille luge ned til ham og for at hægte ham af. I hårnålen ser jeg bagud og ser at hen er kommet bagud og så kan jeg bare holde farten og lave afstand ned til ham.

Fedt, det højner moralen. Jeg er ikke langsommest på banen. (Det er alligevel min hjemmebane.) Jeg kan være mere end tilfreds med dagen. Jeg kører videre og afventer slutningen på mit kørepas. Pludslig, lige før mit kørepas er færdig, ser jeg en anden kører foran mig der også er en smule langsommere. Jeg giver det en skalle og prøver fange ham før jeg skal ind til førerskifte. Det lykkes, nu er jeg bagved og prøver lure hans svage punkter på banen.

Men når jeg kører forbi pitmuren næste gang så ser jeg at Søren vinker og vil have mig ind til et førerskifte. Nej, fandeme nej, Jeg skal have ham er foran mig før jeg skifter kører. Jeg her lige fanget ham ved startsvinget og kører bagved ham og vil gerne forbi ved første chanse- Jeg ser at jeg har en hurtigere linje i krönet-svingen og ken hente mere fart nede i NGK svinget ind på den ultra korte langside op til den skarpe venstresving lige før hårnålen. Jeg tager god fart fra krönet og kommer op på siden af ham på den ultra korte langsiden, og så bremser jeg en smule senere ind i venstren. Så er jeg foran op for bakken til hårnålen. Langsomt i hårnålen (ingen highsider tak) og god fart i den efterfølgende venster og højre, Ned i hullen Liton og han er hægtet af. Fint, så er jeg tilfreds og med et smil så kører jeg in i piten til dagens sidste førerskifte. Jeg har fundet tå kørere jeg ku overhale i dag. Det hade jeg ikke regnet med i dag. Jeg er helt stiv i kroppen og skal hjælpes af motorcyklen, men jeg smiler over hele ansigtet. Det er en god dag.

Michael kører ud på den sidste halvtime og skal køre den hjem i mål efter 6 timer på banen. Det har været hårdt i dage synes jeg. Hårdere end det plejer, men vi er kommet i mål. Uden uheld og vi er ikke sidst. Bland de 15 bedste A-team så er vi kommet i mål på en 12'e plads og vi har tre team bagved os.


Teamet: Benny, Michael, Kristoffer, John, Søren.

Nu kan vi slappe af, smile bredt, og så tager vi frem og tænder grillen. Nu skal vi slappe af og hygge grille lidt mad, spise og tage et par øller. Vi slapper af og nyder dagen. Vejret har været godt. Det var tørt hele dagen med en del sol. Men det er koldt nu på aftenen midt i september.

John og Søren er kommet till Knutstorp om morgenen på sine motorcykler, så de vil gerne tage afsted hjemad inden det bliver alt for koldt. Efter maden og den sidste kaffe så sender vi dem afsted. Mig og Michael kan hygge med at langsomt pakke telt og udstyr sammen og pakke bilen. Det er ikke sent og vi har ikke langt hjem. Meget tilfreds sidder vi til slut i kassevognen på vej hjem til Malmö.

Det har været en rigtig god dag. Godt vejr, vi kørte uden uheld, vi kom i mål, vi blev ikke sidst, og jeg fik overhalet to stykken. Fedt. Vi skal bare overveje dækken til Anderstorp. Bagdækket holdt længe og var pænt slidt. Men fordækket var helt slut efter 6 timer, og vi overvejer at skifte tilbage til det vi brugte 2007 da fordækken altid holdt mere end de 6 timer. Vi får se hvad vi gør til Anderstorp.

Tak til hjælperne i pit, uden jer ku vi ikke køre race.

Kristoffer