Sæsonens første Endurance løb 3.5.2008 på Falkenberg.



Wow! Så lykkedes det at komme til start i 2008 alligevel. I slutet på 2007 så satte sig gearkassen på vores gamle Triumph racer. Nemnt at ordne, men der var alligevel i luften at den alligevel manglede hæste og vejede for meget sammenlignet med den hårde konkurrance i NEC. Mange gode førere og toptunede nye cykler. Björn snakkede om 1000 kubik japaner, og jeg vidste ikke hvordan økonomin sku findes. Så fik Björn et godt tilbud fra et topteam med japaner, og Mikael hade ingen penge og fik tilbud job som mekaniker hos et team i SM.

Så jeg stod og manglede to førere, en cykel og usikker økonomi. Uha, men vinteren er lang så der ska ske meget. Når foråret nærmede sig så var det ikke meget bedre. Men jeg fik ekstra arbejdsopgaver i Shanghai, Kina. Her fik jeg en del penge, så nu var det måske nok til en halv cykel af rimelig kvalitet. Samtidlig fik jeg høre fra Mikael at hans race-mekaniker job var væk og han hade startet almindelig arbejde.

Nå, sade jeg, har du så tid at køre race? Ja, det har jeg vel, var svaret. OK, så gik jeg eller igang at kikke efter cykler i Tyskland og England på eBay. Der var mange i forskellige prisklasser. Det sku gerne være en nyere 1000cc japaner. Helst med de mest nødvendige racedele og ekstra fælge. Men uden masse motortuning så den ku holde 6 timer ad gangen. Der var mange muligheder, gode og dårlige. Til slut fastnede jeg for en Honda 1000 -07 fra Sverige. Det var Per Björks maskine fra Pro Superbike 2007 serien. Han hade lige fået den nye 08 modellen. Hans "gamle" hade alt bortset fra slipper clutch. Efter lidt prisforhandling så slog jeg til og så hade jeg en cykel to uger før det første løb 2008. Det sku blive spænende at prøve en moderne japansk raket. Mon den nu var så god som alle siger at de er.

Mellem arbejde og børnepasning, så fik jeg lige en dag hvor jeg ku skifte olje og filter og prøve skifte hjul og dæk. Så man var klar hvordan det forgår til løbet.

John hjælpte som han plejer. Vi fandt ud af både det ene og det andre. Hvordan skifter vi forhjul uden at fjerne caliprene. Det går, og John lavede et lille hjælpeværktøj til bremseklodserne og skiverne ved hjulmontering. Vi fandt også ud af at den fine racing-tankdæksel hade et hul der var for lille til vores tankanlæg. Så fik jeg jagte et brugt orginal tankdæksel til vores cykel. Standardhullet er større og godt nok til vores tankanlæg. Der er mange små detaljer man først finder ud af når man prøver tingen.


1), 2) og 3) John skifter dæk.

Det sku blive spænende at prøve cyklen. Dagen før selve løbet, var der en træningsdag om fredag på Falkenbergbanen. Det var heldigt da hverken jeg eller cyklen hade kørt en meter i 2008. Så test-dagen var virkelg tiltrængt.

Torsdag aften sku vi op til Falkenberg så vi ku køre test om fredagen. Jeg fik afleveret børnen torsdag kl 19, og sku lige ordne det sidste pakning før jeg tog kassevognen til Helsingør. Slevfølgelig tar alting længre tid end man regner med og jeg kom afsted frere timer sener end beregnet. Ankommer til banen på Falkenberg lidt i midnat. Siger hej til Palle og Mikael, puster op madrasserne, tømmer kassevognen og går i seng.

Om morgenen var vi klar. Op og få morgenmad. Stille op billige Biltema partytelt som sku være vores pit-telt da vi ikke hade fået pitbox. Palle hade sin hvid-sorte Kawasaki Zx-6RR fra 03 med. Den sku vi køre 4-timers REC om søndagen.


1) Kristoffer og Mikael               2) Mikael                                3) Palle


1) Mikael                                2) Mikael og Palle                     3) Kristoffer og Mikael

Jeg tog det første trænings kørepas. Banen var stadig en smule våd og der var ikke mange ude på banen. Passede mig fint da det var første gang jeg prøvede dyret. Den styrer fantastisk nemt. Men den har alt for mange hæstekrafter. Uha, jeg skal passe på med gashåndtaget.

Ind i pit, og slappe af. Når det var vores tur igen så var det Mikael der sku prøve dyret. Han kom tilbage med store øjne og syntes den godt nok trækkede hekt vildt. Og han var ved at tabe den på banens bagside over lrønet lige efter "högfarten". Styret rokkede vildt. Nå ja, sade jeg, jeg har ikke nået at montere styredæmperen. Den ligger et sted her i en kasse. Lad mig nu se.

Når styrdæmperen var monteret og jeg sku ud på næste træningspas så var banen tør og fin, det nærmede sig frokosttid og der var mange ude på banen. Uha, hvad den rykker vlidt tænkte jeg når jeg fik drejet gassen. Det er som at have et kærnekraftværk lige under røven. Den cykel ville kræve lang tilvænning fra en amatør som mig. Pludslig fik jeg en helt ny respekt for de professionelle der ku tæmme og styre et sådant monster som den her cykel. Måske sku jeg trække kabeln til et tændrør så ville den passe mig bedre. Nej, det er bare at bide sammen og lave en masse omgange så vænner man sig nok en gang. Men lige idag turde jeg ikke vride gassen i bund. Måske et kort øjeblik på langsiden.


1) Kristoffer                                 2) Mikael                                 3) Mikael

Så var det Mikaels tur at træne på cyklen. Han kom ind stadig med store øjne og bredt leende. Det var en sjov cykel og en stor mundful. Efter endt træningsdag så ku vi starte grillen og snakke om dagens erfaringer og lægge taktik til løbet imorgen lørdag.

Man sover godt i kassevognen. Men det er stadig koldt om natten så tidligt om året, og man skal have en varmeblæser for at ikke hakke tænder hele natten.

Der er 61 teams der er kommet til race. 24 team er tilmeldt 6-timers løbet i A-rækken NEC om lørdagen, og 37 team er tilmeldt 4-timers løbet i B-rækken REC om søndagen. Banen er kort, kun 1850 meter og uden skarpe sving. Før de fik lagt ind en chikane efter langsiden, så var det Sveriges hurtigste bane. Det går stadig sindsygt hurtigt på banens bagside med de store bløde sving.

Endeligen lørdag og Race Day! Vi gør os klar. Dækvarmere på og venter på tiden til kvalifikation kørsel. Vi starter cyklen og... hov! Den starter ikke! Vi prøver, og prøver. Batteri slut. Vi skiller den ad, tilslutter starthjælp og prøver nyt batteri, men intet hjælper. Når vi teste alt så siger nogen, måske dårlig stelforbindelse. Nej, alt sidder fast og ser godt ud. Men... alligevel. Vi trækker en ledning far batteriet til stel på motorn. Og nu starter den. Hovsa, der er dårlig stelforbindelse, måske irret.

Kvalifikationsrunden er igang, og vi skruer på cyklen. Vi misser kvallet og får starte sidst hvis vi eller snår at ordne den før start. Søren skiller sletforbindelsen ad og går igang med rensearbejde. Det virker igen 10 minutter før løbets start. Vi skynder os at skrue cyklen sammen og sender Mikael til start på kolde dæk.

Han kommer til udkørseln to minutter før start og udkørseln er allerede lukket. Sammen med 5-6 andre langsomme team må han vente på starten inde i pit, og når alle andre har startet og kørt forbi, så må de sidste komme ud far pit og ind på banen. Så er racet igang.

Mikael bruger de færste 3-4 omgange til at varme dæk, og siden begynder han at overhale og hente placeringer. Inden længe så er han oppe på 15 plads.

Men... Nu kommer det en MC flyvende ind på langsiden lige foren alle pitboxe. Det ser ret vildt ud, alle kikker. Cyklen kommer til ro, og alle kikker på føreren som ligger ude i græsset. Vi venter... og pludslig så rør han på sige og begynder at kravle. Så lægger han sig igen og venter på ambulancen. Pyha, det var godt han ku røre på sig og kravle. Så kan det ikke være så slemt.

Der bliver selvfølgelig sendt en Safty Car ud på banen for at samle feltet og give ro mens føreren samles op af ambulance, skrotcyklen hentes, og banen fejes og gøres klar igen.

Safty Car ligger ude i næsten 15 minutter. Men nu slipper banen fri igen, og så er det race igen. Mikael fortsætter overhale og hente placeringer. Når hans halv time kørepas nærmer sig slutet så er han på 9'e plads. Han nærmer sig team #17 og det er nogle kan kender, så han får lov at køre lid tlængere så han får fornøjelsen at overhale dem og stjæle deres placering. Når han er færdig med det, så vinker vi ind Mikael til førerskifte.

Mikael kommer ind og jeg tager over og kører ud på banen. Mikael har været ude i cirka 45 minutter, så det bliver intressant at se hvor længe bensinen holder før tanklampen begynder at lyse. Hov, det gør den allerede efter 7-8 minutter. Jeg signalerer til pit crew når jeg kører forbi pitområdet. Så får de en omgang mere og signal at jeg kommer ind til tankning.

Efter tankning kører jeg ud på banen igen. Men det ser ud som om cyklen ikke kan køre en hel time på en tank hvis man pisker den hele tiden. Her skal vi ju trække fra lidt for de 10-15 minutter kørsel bagved Safty Car hvor der ikke sluges lige så meget bensin.

Nå ja, jeg begynder mit rigtige kørepas. Jeg prøver at vænne mig ved alle de hæstekrafter. Hvis man bare rører gashåndtaget det mindste så enten accelererer den vildt eller motorbremser. Så man skal have en meger rolig hånd, og vide hvad man laver. Lidt svært for en talangløs amatør som mig. Cyklens virkelig lækkre chassis der er meget let kørt, bliver tilintetgjort af alle de mange hæste som er meget svære at tøjle. Nå, tænker jeg, jeg har i hvert fald nogle timer på mig at vænne mig ved cyklen en smule. Det bliver nok bedre efter nogle løb.

Når jeg kikker på de officielle omgangstider på MyLaps.com så kan jeg se at jeg i hvert flad kører alle omgange under minuten. Omgangstiderne varierer mellem 55 og 57 sekunder. Ikke så dumt alligevel. Sidste år kørte jeg 57-59 på mit bedste kørepas, så det gør allerede 2 sek per omgang. Hvis jeg nu lærer mig at tøjle og bruge hæsterne lidt bedre så kan jeg måske vinde et par sekunder mere. Efter 35 minutter bliver jeg vinket ind til førerskifte.

Mikael kommer ud på banen og vi ligger på en 20'e plads. Vi har ikke være heldige med vores pitstop til tankning og førerskifte. De er forgået uunder race og vi tabte omgange hver gang. Andere var mer heldige at skifte under Safty Car uden at tabe omgange. Men nu er Mikael ude på banen igen og starter med at køre omgange på mellem 48 og 50 sekunder. Men... allerede efter 8 omgange så er der nye uheld ude på banen og ambulance og redning er ude på banen. Safty Car kommer også ud for at samle feltet og få ro på.

Efter nogle omgage med Safety Car så tager vi Mikael ind til tankning. Her taber vi kun en omgang, hvor vi normalt tabe to omgange ved tankning på den korte Falkenberg banen.

Ok videre efter safety car. Det går lang tid, og ambulancen er kørt afsted til sygehuset med en af de uheldige. Feltet kører rundt mange omgange og i lang tid efter Safty Car. De kan ikke slippe løs feltet før der en en ambulance og læge klar ved banen igen. Vi nærmer os en halv time bagved Safty Car og Mikaels talang går spildt. Vi beslutter at vi skal skifte ud Mikael og sende mig ud på banen. Det gør vi så.

Igen uheldig timing, for da jeg har kørt 5 omgange bagved Safty Car så slippes felte løs og der er race igen. Så må teamet nøjes med mine lidt langsommere omgange. Jeg kører 55 og 56 omgangstider mednogle enkelte 54 tider. Efter 30 minutter så bliver jeg vinket ind til tankning og førerskifte.

Vi taber 2 omgange, og Mikael kommer ud igen på 18 plads. Han kører fint og laver omgangstider mellem 49 og 50. Han laver også teamets hurtigste omgang for dagen med 48,7 sekunder.

Efter en halv time så vinker vi ind Mikael til førerskifte. Jeg kommer ud på banen på en 17'e plads. Jeg prøver vænne mig ved cyklen og køre jævne omgangstider. Det lykkes med 55 - 57 omgange. Jeg lykkes til med at overhale en anden cykel og jeg er på 16'e plads når bensinlampen begynder at lyse og jeg giver signal til pit. Jeg kommer ind til tankning og førerskifte. Her taber vi 2 omgange, og Mikael kommer ud på banen på en 19'e plads.

Mikael begynder blive træt. Han laver omgange mellem 50 og 52 sekunder. Men de andre er også trætte, så han overhaler i ny og næ. EFter et stykke tid så er vi oppe på en 16'e plads. HEr har det gået en halv time og han bliver vinket ind til førerskifte. Jeg kommer ud igen påen 18'e plads i løbet.

Vi har kørt over 3 timer og det begynder at blive hårdt at køre. Falkenberg banen er krævende. Man pisker cyklen hele tiden i de lange bløde og hurtige sving og man skifter spår hele tiden. Den korte langside får man "hvile" et halvt sekund og kan nå at kikke på instrumenter med tanklampe og temperatur. Det er alt. Ellers er det fludt arbejde hele tiden. Jeg er også træt og kører mere safe med omgange mellem 56 og 58 sekunder. Man får ingen points hvis manikke kommer i mål. Efter 25 minutter så lyser tanklampen, jeg giver signal og komme rind til tankning og førerskifte.

Da vi kun er 2 fører så når vi ikke at tale med hinanden mellem kørepassen. Jeg setter mig i våres pit telt og ordner væskebalancen med at drikke masser af vand. Pyha, siger jeg. Jeg er træt. Det ku være godt hvis Mikael tog lidt mere af vores kørepas.

Ha, ha, ha! Palle, Søren og John griner helt vildt. De siger at Mikael har lige sagt det samme. Han er træt og vil gerne at jeg skal køre lidt mere. Puha, det bliver hårdt med de sidste 2 timer af løbet.

Sådan går de sidste 2 timer hvor mig og Mikael skifter kørepas og vi bægge to kører mere på sikkerhed end nogle vilde omgage. Når der er en halv time tilbage så er Mikael ude at køre vores sidste kørepas. Jeg siger til John og de andre at nu kan det ikke ske noget, den skal bare køres hjem. Pludslig er der Safety Car på banen og vi kikker efter Mikael. Så ser vi ham. Puha, det vra godt. Efter løbet fortæller Mikael at det var en der lige hade overhalet ham efter "esset" i den lille bakke op til "högfarten". Mikael kørte et lidt tightere spår ind i högfarten, og lige før så begynte den anden cykel at ryge op pludslig,... POFFFF!!!! Dens motor eksploderede med en stor hvid sky. Og så røg han af banen med masser af olje på banen. Mikael drejede lidt tightere endnu, og lykkedes kommer forbi al olje uskadt. Vi hade rightig meget held i det øjeblik.

Lige så heldige var ikke de næste cykler. Der røg 2-3 stykken i oljen og ud af banen. Safty Car og oprydning, ville tage lang tid. Måske sku de køre Safty Car de sidste 25 minutter i mål. Nå vi fik bare vente og kikke.

Når banen var ryddet og der var 5 minutter til målgang så kørte Safety Car af banen og gav løbet frit igen. Det sku køres race in i mål. Der var 5 omgange og så ku Mikael køre i mål. Vildt godt. Vi hade overlevt årets første race.

Vi fik en 14'e plads, og der er dejligt. 15 fine points til serien.

Så var der tid til at puste ud, snakke og hygge. Vi startede grillen og sku have noget aftensmad. Den store cyklen ku pakkes væk.

Stort tak til teamet: Søren pit-chef og mekaniker, Palle og John tankmestere. Uden jer ville det være umuligt at køre 6-timer race. Kæmpe-TAK!!!

hilsen,
Kristoffer


Næste dag, søndag, sku Palle køre 4-timers REC løb, og Mikael og mig sku hjælpe med halvdelen af kørepassen. Palle sku tage 2 timer selv. Det gik også rigtig godt og Palles Zx6RR maskine kom i mål på 19'e plads i det store felt. Ikke dårligt i det første løb på en lidt mindre maskine.

Se palles race rapport her.


Epilog:

Hjemme i København, efter at have overlevt tå løb på lørdag og søndag, så står jag på parkeringen med gadecyklen tisdag aften. Her glemmer jeg at fjerne skivelåset. Hvad sker dernår jeg vil køre? Forhjulet drejer en halv omgang, og så er det STOP!. Cyklen vælter til venstre med min fod under. En god snadwich bestpående af benton, min fod, og motorn ovebpå. Knas! Skidt og kanel.

Inde på skadestuen får jeg røntgen, lægen er usikker, og får en ekspert til at kikke. Efter 7 timer så mener de jeg skal komme dagen efter for en CT-scan for at se om de skal skære i mig for at fixer ledbånden. EN lille knogle er også brækked i mellemfoten. Kommer tilbage onsdag, får enCT-scan, og lægen siger jeg går fri for kniven, men med de ledbåd, mast kød og knogleknækken så er det dømt krykker og foden op og hvile i 6 ugen.

Nej det går ikke. Næste løb går om tp uger. Jeg ringer til Robert nede i Sydafrika og ber ham tage ud i bushen og snakke med medicinmanden derude. Nogle stærke besværgelser og black magic der skal sendes min vej. De må ofre noge kyllinger og en gris. Vi kan ikke give walk over til Anderstorp. Fortsætning følger. Stay tuned.

hilsen,
Kristoffer


Hvordan finder du Falkenberg:
Se kort forneden.
Totalt 120 km og 1 time 15 minuitter.
(1) Fra Helsingborg følger du motorvejen mod Göteborg.
(7) Lige ved Falkenberg tager du avfart 51 kører østpå vej 154 mod Ullared.
(8) Efter cirka 8 km er der skilt til venstre "motorbana".